Címlap
Saját képeim
Budapesti séta
Városliget télen
Budapesti séta 2.
Virágok
Dr. Sevcsik Jenő képei
Önéletrajza
Munkái
Riport (1978)
|
Csik
István
Beszélgetés
dr. Sevcsik Jenővel
Megjelent a Fotoművészet
címû lapban körülbelül 1978-ban
Bevezetőül
szeretnék egy személyes vallomást tenni. Idestova
húsz esztendeje vagyok újságíró,
s az elmúlt két évtized alatt számtalan
beszélgetés szövegét pötyögtettem
le az írógépemen. A megszólaltatottak
között szép számmal akadtak „nehéz”
partnerek; indulatos munkások, bizalmatlan parasztok, világhírû
mûvészek, tudósok, sértett szakemberek
és aktív miniszterek. Sokszor megizzadtam közben,
de soha, még zöldfülű gyakornok koromban sem éreztem
olyan lámpalázat, mint most, amikor ezeket a sorokat
írom. Pedig mindazt, amirõl szó van, nagyrészt
személyes élményekbõl ismerem,
jobban, mint bárki más. Az interjú alanya,
dr. Sevcsik Jenõ ugyanis nem más, mint az édesapám.
Elöljáróban ennyit. Most pedig nézzük
a kezdeteket.
Még
a középiskolában, egyik tanárom befolyása
alapján is, a fizika iránt kezdtem érdeklõdni.
Nagy élmény volt számomra rövid látogatásunk
Eötvös Lorándnál, az egyetem akkori professzoránál;
az õ biztató szavai megerõsítettek elhatározásomban,
hogy a fizikával kapcsolatos pályára megyek.
Elsõsorban a fizikai jelenségek alkalmazása,
gyakorlati felhaszánlása érdekelt; valószínűleg
ez keltette fel a figyelmemet a fényképezés
iránt.
Akkoriban
még nem volt nagy divat az amatõr fényképezés!
Dehogynem.
Az osztálytársaim közül is többnek
volt már fényképezõgépe, de azok
a kis maszatok, amelyeket olyan büszkén mutogattak,
nem nagyon tetszettek nekem. Elhatároztam, hogy komolyabb
gépet veszek, nagyobb méretût, mert a nagyítási
módszerek akkoriban még elég kezdetlegesek
voltak. De ehhez elõbb az anyagi alapot kellett megteremteni.
A nyári szünidõben sikerült bejutnom a Pénzügyminisztérium
segédhivatalába, díjnoknak. A fizetésemmel,
szülõi engedély alapján, szabadon rendelkeztem:
egy Ica kilenc-tizenkettes, lemezes gépet vásároltam,
hozzá természetesen megfelelõ mennyiségû
üveglemezt, s elkezdtem fényképezni. Akkor már
javában folyt az elsõ világháború,
ennek megfelelõen én is háborús felvételekkel
kezdtem. Persze csak itthon, a Pasaréten megrendezett „bemutató”
kacskaringós lövészárkaiban… Abban bíztam,
hogy az öldöklés hamarosan befejezõdik,
s én békében folytathatom majd tevékenységemet.
De a háború makacs volt. Túlélte a középiskolás
éveimet is; az érettségi után aszonnal
be kellett vobnulnom katonai szolgálatra. Nem volt más
hátra, mint becsomagolni a gépemet és tekintélyes
súlyt képviselõ lemezeimet, s cipelnem egyik
állomáshelyrõl a másikra. De szívesen
cipeltem; még arra is örömmel vállalkoztam,
hogy felvigyem az Alpok magyas sziklacsúcsaira. Amikor ugyanis
a front mögötti továbbképzésre Tirolba
vezényeltek, a vasárnapi pihenõnapot arra használtam
fel, hogy egy-két bajtársammal nekilóduljak
a hegyeknek, közöttük háromezer méteren
felüli csúcsoknak is. Mialatt a többiek a kocsmában
szórakoztak, én a Hochschober, a Grossglockner tetején
gyakoroltam a magashelyi fényképezést.
Ezekbõl
a felvételekbõl szinte egyet sem ismerek!
Mert
nem sok maradt meg belõlük. A háború szele
tovább sodort, Olaszországban állomásoztam;
az összeomlás után elég kalandos úton
kerültem haza. A vasúti vagonok teteje, ütközõje
és lépcsõje nem a legalkalmasabb hely a kilenc
tizenkettes üveglemezek szállítására.
Itthon meg a leszerelést követõleg megélhetés
után kellett néznem. Nem volt könnyû akkoriban
munkát taláni: a kenyérekereseti lehetõségek
hajszolása közben letettem a gázmotor-kezelõi
vizsgát, gépjármûvezetõi igazolványt
szereztem; még a pilótatanfolyamot is elvégeztem,
a gyakorlati vizsgáról azonban le kellett mondanom,
mert ahhoz a benzint magamnak kellett volna megvásárolnom,
és ennek költségei messze meghaladták
fizetõképességemet. Végül mint
a legkézenfekvõbb megoldást a fényképész-gyakornokságot
választottam; felkerestem egy budai mester, Blahos Rudolf
fénképész-mûtermét. Ott kezdtem
megismerkedni az akkori szakfényképezés módszereivel.
A felvételek legnagyobb része még az üvegtetejû
mûteremben, nappali világosságban készült;
az alkalmi mûfényvilágítást egy
duruzsuló ívlámpa adta. A munka nagy része
pozitív és negatív retusból állt;
de a mester már sok egyébbel is foglalkozott. A bécsi
szakiskolában, ahol végzett, módjában
volt olyasmit is elsajátítania, amit üzleti tevékenysége
során alig hasznosíthatott, mint például
a brómolaj nyomást; ezekre engem is szívesen
megtanított. Késõbb, amikor a fényképészmesterséghez
már képesítés kellett, nála szerzõdtem
le tanoncnak, és itt szereztem meg a segédlevelet.
Közben, mivel anyagi viszonyaim most már lehetõvé
tették, folytattam az egyetemet. Továbbra is a fizika
vonzott; Eötvös Loránd már nem volt az élõk
sorában, de utódai, Pogány Béla, Tangl
Károly, Rybár István fizikai elõadásait
hallgathattam. matematika-fizika szakos középiskolai
tanári oklevelet szereztem, de nem sokat értem vele:
nem volt tanári állás… Késõbb
vidéken kínálkozott egy lehetõség,
de amikor kiderült, hogy a szállásra csaknem
teljes fizetésemet kellene kiadnom, inkább lemondtam
róla, és tovább vártam. Így sodródtam
vissza ismét a fényképezéshez: a fõváros
óraadókat keresett egy fényképész
tanonciskolába, amelyet a fénképész
ipartestület kérésére állítanának
fel. Ez ugyan nem jelentett teljes elfoglaltságot, mégis
több pénzem maradt, mintha vidékre mentem volna.
Hogyan
nézett ki akkor Budapesten a tanulók oktatása?
Az
iparszerû fényképezést 1920-ban kötötték
– miniszteri rendelettel – képesítéshez. Ettõl
kezdve a mesterek tanoncokat szerzõdtethettek. Akkoriban
a fõváros iparostanonc iskoláit kerületenként
szervezték meg, a különbözõ szakmákat
tanuló fiatalok egy iskolába jártak,
és csak akkor szerveztek önálló, szakosított
osztályokat, ha elég nagy volt a létszám
az adott szakmán belül. A kisebb szakmák tanulói
is kaptak ugyan szakelméleti, technológiai oktatást
a vegyes osztályokban, de ez az oktatás általában
a legnagyobb létszámú szakmához igazodott.
A fényképéesz tanulók így azután
megismerték a szabászat vagy a cukrászat technoklógiáját,
de a fényképezésrõl nem is hallottak
az iskolában. Nem csoda, hogy a mesterek a törvényes
rendelkezések ellenére sem küldték szívesen
ebbe az iskolába tanoncaikat, és ez állandó
ellentétek forrásává vált. A
fényképész ipartestület haladú
szellemû vezetõsége kezdtettõl fogva
szorgalmazta a szakirányú oktatást, és
hosszas kilincselés, utánajárás eredményeként
elérték, hogy a fényképész tanulókat
az egész fõváros területérõl
összegyûjtve egy iskolában oktassák. Ez
elsõsorban Torda József és Hollós Mór
érdeme. Persze nem minden fényképész
mester lelkesedett a szakmai oktatásért; voltak olyan
hangok is, hogy nem kell az oktatással veszõdni, mert
ha igazán jól felkészítik a tanulókat,
többet fognak tudni a jelenlegi mestereknél, s veszedelmes
konkurenciát jelentenek. Évekkel késõbb,
amikor a tanmûhely felállításáról
kellett döntenünk, ugyanezeket az érveket hallhattuk
vissza, csak sokkal élesebb formában. Szerencsére
a vezetõségben azok az emberek voltak többségben,
akik tovább láttak az orruknál, és önös
érdekeiken túl az egész szakma érdekeit
is szem elõtt tartották. 1926-ban a Wesselényi
utcai ruházati tanonciskolában megalakultak az önálló
fénképész osztályok.
Ez
volt az az idõszak, amikor mindent tanítottál
nekik, még hittant is, ugye?
Az
iparos tanoncokat általában az elemi iskolák
épületeiben oktatták délután, s
mellékfoglalkozásként az elemi iskolai tanítók
tanították õket. Ez már önmagában
is elég gondot okozott, mert akikor körbejártuk
az különbözõ iskolákat, hogy összegyûjtsük
a beiratkozott tanulók törzslapjait, és megállaptsuk,
hol, mennyi fénképész tanuló van, meglehetõsen
ellenségesen fogadtak; féltették tõlünk
a jövedelmüket… Nos az elemi iskolától örököltük
az osztálytanítás rendszerét is: az
elméleti tantárgyakat egy osztályon belül
ugyanaz az oktató tanította. Vállalnom kellett
a technológia mellett nem csak a fizika, kémia és
számtan, hanem a magyar nyelv, üzleti levelezés,
könyvvitel, polgári ismeretek oktatását
is. A hittan azonban csak azért maradt rám, mert a
hitoktatók kiküldése valamilyen okból
késett. Mindössze két hétrõl volt
szó, de az is elég volt; nem könnyû dolog
katolikus és izraelita tanulókat összevontan,
egy osztályban hittanra tanítani. Mert szakszerûen
– szakszerûen! – kellett helyettesíteni…
És
mit tanítottál nekik szakmai órákon?
Órákon?
A tanterv a szakismeretek és a technológia oktatására
összesen heti egy órát állapított
meg, csak a negyedikben volt két óra. Ebbõl
a szempontból viszont az osztálytanításnak
megvolt az elõnye: a tananyag egy részét áttettem
a kémia- és fizikaórákra, így
valamivel több idõnk jutott a kifejezetten szakmai kérdések
tárgyalására. De azt sem volt könnyû
eldönteni, hogy ezen belül mit is tanítsak. A tanterv
szinte csak jelezte a tananyagot, az iparrajz-iskola féyképész
tanfolyamának tanerve pedig igen hiányos volt, és
el is avult. Ezért az elsõ évben csak arra
szorítkozhattam, hogy a mûtermekben elsajátított
gyakorlati ismereteket elméleti magyarázatokkal támasszam
alá és egészítsem ki. A tematika kialakításához
jó nevû fényképészektõl
kértem segítséget.
Kiktõl?
Hasznos
tanácsokat kaptam Székely Aladártól,
Balogh Rudolftól, Pécsi Józseftõl s
mindenekelõtt Rónai Dénestõl.
Rónai Dénes rendkívül nagy jelentõséget
tulajdonított a szakmai képzésnek, és
az iskola ügyének mindig lelkes támogatója
volt. Az õ társaságában vettem részt
különféle mûvészeti elõadásokon,
ankétokon is. Az egyikre még világosan emlékszem:
Nagy Endre elnökölt, s azon vitatkoztak, hogy a fénykép
alkalmas-e az elvontabb ábrázolásra. Ha oroszlánt
fényképezek, a képen csak egy oroszlán
lesz, a rajzon viszont az oroszlánt lehet ábrázolni
– mondták. Többen hozzászóltak a dologhoz,
nekem is véleményt kellett mondanom. Némileg
ellenkezésbe kerültem a hozzászólókkal,
de az elnökségben ülõ Kassák Lajos
nekem adott igazat. Erre nagyon büszke voltam akkor. Ebben
az idõben még elég merész dolog volt
arról beszélni, hogy a fényképezés
mûvészet lehet; maguk a fényképész
mesterek is, túlnyomó többségükben,
erõsen tiltakoztak a megfogalmazás ellen. Élénken
emlékszem például egy ipartestületi értekezletre,
ahol ez a kérdés szóba került. Ekkor az
iskola már az V., Szent István tér 14. sz.
épületben mûködött, s igazgatójává
1931-tõl Biró József festõmûvészt
nevezték ki. Az õ tevékenysége a szakirányú
oktatás haltalmas nyeresége volt, mert külföldi
tapasztalatai és fotóamatõr tevékenysége
alapján mindig lelkesen támogatta a fényképész-okatatás
továbbfejlesztésének ügyét. Ilyen
körülmények között, miután a technológiai
oktatás általam megszervezett menetét már
nem csak az ipartestület vezetõi, hanem a tannoncvizsgáztató
bizottság tagjai, sõt, a tanonctartó mesterek
is helyeselték, elékezettnek láttam az idõt
arra, hogy az oktatást mûvészeti irányban
is elmélyítsem. Darázsfészekbe nyúltam!
Bár Rónai Dénes és egy-két társa
támogatta a gondolatot, több, meglehetõsen nagyhangú
mester felháborodottan elutasította a javaslatot.
A segédeknek nincs szükségük mûvészkedésre
– mondták. Szórakozzanak azzal az amatõrök
az egyesületeikben, az iparostanonc iskola nem arra való.
A vita kezdett elfajulni; szerencsére ekkor felállt
az egyik jó képességû, de a közönség
igényeihez is alkalmazkodó, bohém természetû
fotográfus, és hátracsapva az állandóan
nyakában hordott hosszú sál végét,
kifejtette, hogy a fogográfiában egy mûvészet
van: bevasalni a kuncsafttól az elõleget… A helyzet
meg volt mentve, de számomra alapvetõ tanulsággal
szolgált a vita: taktikát kell változtatni.
Mellõztem az esztétikai és mûvészeti
kifejezéseket, de a tananyagba lassacskán beleadagoltam
az ezzel kapcsolatos ismereteket is. Késõbb a könyveimet
is ebben a szellemben szerkesztettem.
A
könyvek… Ez tulajdonképpen már egy új
fejezet. Hogyan született meg az elsõ Sevcsik-könyv?
Azt
is mondhatnám, botcsinálta szakíró vagyok.
Az oktatást rendkívül megnehezítette,
hogy nem állt rendelkezésünkre megfelelõ
szakkönyv. Hosszú szövegeket kellett lediktálnom,
és ez rengeteg idõt vett el az órák
amúgy is szûkre szabott terjedelmébõl.
Hivatalos tankönyv kiadására nem is számíthattam;
saját jól felfogott érdekemben magamnak kellett
tehát valamilyen segédanyagot, fotókémiai
és optikai ismereteket, valamit a felvételi kompozíciós
alapelveket tartalmazó jegyzetet összeállítani.
El is készült családi alapon. Vettem használtan
egy Remington írógépet, legépeltem a
szöveget, édesanyád rajzolta az ábrákat,
azután primitív, tojáspapíros házi
sokszorosítással állítottuk elõ
a nyolcvan oldalas jegyzetet. A harmadik évben ez már
minden tanonchoz eljutott önköltségi áron.
Az
öreg Remingtont én is jól ismerem, hiszen azon
írtam meg az egyetemi szakdolgozatomat; de azt nem is sejtettem,
hogy már az elsõ jegyzet megírásakor
is használt masina volt! A jegyzet alapján született
meg a könyv, ugye?
Hát
nem ilyen egyszerûen. Feletteseimtõl csak fejmosást
kaptam, mert nem kértem a jegyzet megjelentetéséhez
külön engedélyt. Váratlan sikert aratott
ez a munka a szakemberek körében. Egyre-másra
kerestek fel ismeretlen szakfényképészek, hogy
adjak nekik is. Amíg a készlet tartott, elláttam
õket, de csakhamar elfogytak a maradék példányaim,
az érdeklõdés viszont nem csökkent. Egyre
többen vetették fel a gondolatot, hogy jó lenne,
ha a jegyzet nyomtatásban, könyv alakban is hozzáférhetõvé
válna. Hozzáfogtam tehát a jegyzet anyagának
átdolgozásához, kibõvítéséhez,
és amikor a munkával elkészültem, 1930-ban
megtettem az elsõ lépéseket a könyv kiadatására.
Minthogy hivatalos támogatásra semmiféle formában
sem számíthattam, sorra jártam a nagyobb könyvkiadó
vállalatokat, és megpróbáltam rábeszélni
õket a könyv kiadására. A kézirat
áttanulmányozása után mindenütt
elismerték, hogy szakmai szempontból érdekes,
de azzal utasítottak el, hogy a nagyközönséget
az ilyesmi nem érdekli, nem tudnák eladni a könyvet.
A legtöbb megértéssel a Népszava könyvkiadónál
találkoztam, de a példányszám mérlegelése
után sajnálkozva visszaadták a kéziratot,
és arra próbáltak rábeszélni,
írjak nagyobb létszámú, mondjuk vasipari
szakmákról könyvet, azt majd kiadják.
Ezt viszont érthetõ módon én nem ambícionáltam.
Nem
tört le ez a sorozatos kudarc? Hogyan lett végül
mégis könyv a könyvbõl? Olyan könyv,
ami azután hiánycikké vált, és
amelynek egy-egy példányáért engem is
annyian ostromoltak a középiskolában meg az egyetemen?
A kiadóknál
szerzett tapasztalaok egy kissé lehangoltak, de elhatároztam,
ha már elindultam egy úton, nem fodulhatok vissza.
A fiatalos lelkesedés fûtött, az ügy szeretete,
vagy csak egyszerûen makacs voltam – ma már nehéz
lenne megmodnani. Arra gondoltam, ha sorra jelenhetnek meg a regények,
verseskötetek a szerzõ kiadásában, miért
ne jelenhetne meg egy szakkönyv is így? Az elgondolás
szép volt, de hiányzott a megvalósításhoz
szükséges tõke. A nagyobb nyomdák árajánlatai
egyszerûen riasztóak voltak.
Hogyan
viszonyultak ezek az árak a jövedelmedhez? Mennyi volt
akkor a fizetésed, apám?
Akkor
már középiskolai tanári beosztást
kaptam, felsõ kereskedelmi iskolában – majd, a második
világháború végéig, kereskedelmi
középiskolában – tanítottam. Ennek külön
története van: a kinevezésre úgy került
sor, hogy közben oklevelet szereztem az önálló
Közbazdaságtudományi Egyetemi Karon is. De mire
tanítani kezdtem, a tanmenet megváltozott: nem elsõsorban
természettudományos és közgazdasági,
hanem jogi és közgazdasági képzettségû
tanárokra volt szükség. Beiratkoztam tahát
a jogra is; így lett belõlem doktor… No, de visszatérve
a könyvre: a tanári fizetésem akkor 210 pengõ
volt. A Viktória nyomda, amely hajlnadó volt a könyvet
részletekben is kinyomtatni, egy ív elkészítéséért
– a papírköltségek miatt szerényen, 1200
példányban állapodtam meg – 140 pengõt
számolt. A teljes könyv megjelentetése
így öt évig is eltartott volna. Más ötletem
támadt; a kéziratot két részre bontottam,
s az elsõ öt íves részletet adtam nyomdába.
Havonta egy ívet nyomtak ki, így könnyen kiszámíthatod:
hetven pengõbõl kellett volna megélnünk,
hármunknak, mert addigra már nõvéred
is megszületett. De csak a lakbér – a Lövõház
utcai lakásé, ahol te is felnõttél –
ennek közel kétszerese volt. Az volt a szerencsénk,
hogy közben anyád is állást kapott; majdnem
egy fél évig az õ fizetésébõl
tangõdtünk. Amikor az öt ív megjelent, a
kartonborítású példányokat kisebb
csomagokba osztva, sorra jártam az általam ismert
könyvesboltokat. Néhol fanyalogva fogadtak, nem bíztak
a könyv kelendõségében, de bizományba
átvettek tíz-tizenöt darabot. Amikor azután
elszámolásra jelentkeztem, a legtöbb helyen újabb
szállítmányokat kértek. A könyv
a primitív terjesztési módszerek ellenére
is sikert aratott: a fotóamatõrök körében
nagyon érdeklõdtek iránta. A kedvezõ
tapasztalatok alapján jelentkezett egy terjesztõ is,
és a raktárkészlet rohamosan fogyni kezdett.
A bevételt a második rész megjelentetésére
fordítottam; ez önállóan és az
elsõ résszel egyesítve is forgalomba került.
Az persze nem árt megjegyezni, a teljesség kedvéért,
hogy az egész ügy elsõsorban erkölcsi sikert
jelentett: a bevételeim alig fedezték a kiadásokat.
De megoldódott a tanulók szakkönyvvel való
ellátásának problémája: a könyv
ugyan sohasem vált hivatalos tankönyvvé, de segédkönyvként
még a felszabadulást követõ években
is használták a tanulók. Talán még
jelentõsebb eredmény volt az a tény, hogy megtört
a jég. Az egyik könvkereskedõ, aki maga is foglalkozott
könyvkiadással, Gyõzõ Andor megkérdezte,
nem volna-e kedvem sajtó alá rendezni egy második
kiadást – az õ számára. Nagy lelkesedéssel
láttam hozzá az átdolgozás munkájához,
és mire a készletem utolsó darabja is elkelt,
már készen volt a második kiadás kézirata.
Ez volt az a könyv, amit az osztálytársaid rajtad
kerestek; a háború alatt egy harmadik kiadás
is megjelent belõle.
Furcsa
kérdés; de ha akkor , 1926-ban, véletlenül
nem a fényképészek, hanem a cukrászok
iskolájában kapsz állást, lehet, hogy
az õ szakmájukról írsz sikeres könyveket?
Hiszen ha csak a szükség hajszolt bele a könyvírásba,
elvileg ez is lehetséges…
Elvileg
sok minden lehetséges, de arról ne feledkezz meg,
hogy nem véletlenül kerültem a fényképész
tanoncokhoz! Nem lehet figyelmen kívül hagyni az elõzményeket.
Igaz
is... Azokban az években, amikor az iskola beindításával
veszõdtél, az elsõ könyvön dolgoztál,
jutott idõd a gyakorlati fényképezésre
is? Milyen gépet használtál? Mert én
már csak az a Kodak Retina II/a.-t ismerem, amelyet
néhanapján
most is elõveszel…
Sokáig,
nagyon sokáig dolgoztam azzal az Ica géppel, amelyet
szerencsésen és épségben hoztam haza
a világháborúból. Azután volt
egy Voigtländer Bessa gépem is. Késõbb,
amikor 1933-ban sikerült megszervezni a tanmûhelyt a
tanulók számára, egyszerre lehetõség
nyílott, hogy a nagy, mûtermi gép mellett kipróbáljam
a Linhof, Rolleiflex, Zeiss Ikon s a Contax I. lehetõségeit
is. Ez a tanmûhely, bár életrehívását
nagy harc elõzte meg, valóban nagyszerû lehetõségeket
kínált. Talán ezért is találkozott
annyi ellenérzéssel: a meg nem értés,
félreértés, sõt néha kifejezett
rosszindulat diktálta ellenvetések csaknem elgáncsolták
az egész kezdeményezést. A mesterek közül
sokan azzal a felkiáltással tiltakoztak, hogy a gyakorlati
képzést nem engedik ki a kezükbõl, de
volt aki õszintén bevallotta, hogy azért tiltakozik
az ilyen, tanmûhelyes iskola létrehívása
ellen, mert onnan kiváló szakemberek kerülhetnek
ki, akik elveszik majd a régi mesterek kenyerét.
Hol
jött létre ez a tanmûhely?
A közoktatási
ügyosztály több, tanmûhellyel is felszerelt
iskolát állított fel; a fényképészek
a VII., Nyár utca 9. szám alatti díszítõ
és sokszorosító szakirányú tanonciskolában
találtak otthonra. Bár én másirányú
elfoglaltságom miatt csak átmenetileg vettem részt
a mûhelyoktatásban, szemléltetõ anyagok,
minták készítésére gyakran igénybe
vettem a felszerelést. A szemléltetõ képekkel
együtt itt tároltam a legjobbnak tartott saját
felvételeimet is. Úgy gondoltam, itt lesznek a legjobb
helyen; sajnos, tévedtem. A háború vége
felé, amikor az épületet katonai célokra
igénybe vették, és egyik napról a másikra
ki kellett belõle költözködni, nem csak az
értékes felszerelés nagy része tûnt
el a költöztetõk kezei között, hanem
elkallódtak a képeim, negatívjaim is. Sajnos
amikor erre az intézkedésre sor került, már
nem is voltam az iskolában, csak nagy sokára tudtam
meg, mi történt, így azután keresésük
is reménytelennek tûnt.
Hogyhogy
nem voltál az iskolában?
1944.
április 18-án hivatalosan áthelyeztek a polgámesteri
II. ügyosztályhoz, ahol különféle illetékekkel
kellett bajlódnom. Azt hiszem ez volt a legjobb megoldás,
mert az iskolában sokak szemében szálka voltam.
Mint lelkiismeretes tanár ugyanis nem engedtem meg, hogy
a tanulóimat a szakmai órákról külön
leventére ráncigálják; nem hajtottam
végre a tanulóknak a padsorokban való, szigorú
felekezet szerinti elkülönítését
sem. Ezeknek a dolgoknak akkoriban sokan politikai színezetet
adtak; névtelen leveleket írtak az igazgatónak,
és így tovább… 1944. október 16-a után
már a II. ügyosztálynál sem maradhattam;
az V. kerületi Elöljáróságra kerültem,
halotti bizonyítványokat kiállítani.
Ezen a területen a nyilas „testvérek” tevékenysége
következtében, nagyon megszaporodott a munka. Visszatérve
a képeimre: azokból, amelyek otthon vészeték
át a háborút nagyon sok 1945-ben semmisült
meg.
Erre
már én is emlékszem. Az ostrom során
összes ablakaink betörtek; a régi, kilenc-tizenkettes
lemezekrõl vakartuk le az emulziót, hogy legyen üveg,
amit a lécek közé fogva az ablakba rakunk.
Emlékszem,
minden egyes lemem fölött külön mondtad ki
az
ítéletet...
Elsõsorban
a családi emlékek kerülték el a pusztulást.
Azok a lemezek, amelyekrõl volt otthon valamiféle
papírkép, mind ablaküveggé degradálódtak.
Sajnos, azóta a papírképek is mennek tönkre;
lassan, de biztosan. Ez után a nagy képrombolás
után már nem is nagyon fényképeztem,
csak az utazásaimon meg rólatok néha, afféle
emlékképeket.
De
alighogy beraktuk a lekapart üvegeket az ablakba, nem esett
be a hó, és volt némi fény, dolgozni
kezdtél...
Igen;
ebben az idõben született meg a fotómûvészeti
fõiskola terve, amelybõl, sajnos, végül
nem lett semmi. A felsõfokú oktatást egy fotó-
és filmmûvészeti akadémia keretében
képzeltem el, amelyben érettségizett fiúk
és lányok két éves alapképzés
után egy éves speciális, szakmai érdeklõdésüknek
megfelelõ képzést kaptak volna. A tervezet
szerint az intézményben két szakosztály
mûködött volna: a fotó és a film;
két igazgató állt volna az élén,
egy adminisztratív és egy pedagógiai-mûvészeti;
a tanári karban nagyon kevés állandó
tanár mûködött volna, az elõadások
legnagyobb részét megbízott szakelõadók
tartották volna, mindenekelõtt gyakorlati szakemberek.
Errõl a tervezetrõl tárgyaltam a többi
között Gertler Viktorral is, aki rokonszenvezett a gondolattal.
Végül a filmmûvészeti fõiskola létre
is jött a színmûvészeti akadémia
keretei között; a fotó oktatására
azonban csak középiskolai szinten szorítottak
helyet.
Ez
volt a Török Pál utcai iskola. Ezzel hogyan kerültél
kapcsolatba?
1946-ban
Zombory-Moldován Béla, a Székesfõvárosi
Iparrajziskola igazgatója kért fel arra, hogy szervezzem
újjá a fényképész szakosztályt.
Az iskolában vígasztalan helyzet fogadott. Itt már
ugyan az elsõ világháború elõtt
folyt fényképész képzés, a növendékek
két évi tanulás után kaptak mesterlevelet,
s itt mûködött az elsõ években
Pécsi József is, de a világháborút
követõ években a színvonal egyre romlott,
végül 1929-ben az iskola akkori igazgatója az
ipartestülettel támadt nézeteltérése
miatt a képzést beszüntette, illetve a sokszorosító
fényképezés oktatására állította
át. A mûterem közepére egy nagy gép,
a nyomdai fényképezés céljait szolgáló
reprodukáló berendezés került, a mûhely
többi részét a marató kellékek
foglalták el. Bár a sokszorosító szakiskola
beindítása után itt már nem folyt képzés,
a berendezések még sokáig itt tornyosultak,
és gátolták a szakosztály újjászervezését.
Hogyan
fogtál hozzá a munkához?
A legsürgõsebb
feladat a tanterv összeállítása volt.
Az iskolai tanterv kedvezõ lehetõségeket biztosított,
mert a növendékek négy éven át
heti huszonkét órában tanulhatták a
szakmájukat; így alkalom kínálkozott
minden felvételi fajta elsajátítására
a portrétól egészen a mûszaki felvételekig.
A tanulóanyag viszont nem a legjobbak közül került
ki. Az iskola alapja a rajztanítás lévén,
általában a gyengébb rajztudású
tanulókat irányították a fényképészet
felé, ezek rendszerint a többi tantárgyban is
gyengén szerepeltek, és a szakma iránt sem
mutattak mindig kellõ lelkesedést. Mire ezen a helyzeten
sikerült változtatnom, újabb akadályok
nehezítették az eredményes képzést.
A közoktatás átszervezése során
az Iparrajziskola is az érettségit adó középiskolák
sorába került, és ez természetesen együtt
járt az elméleti órák számának
növelésével, a szakórák csökkenésével.
A Szépmûves Liceummá való átszervezés
még csak kisebb veszteséget jelentett, de amikor 1950-ben
Állami Mûvészeti Gimnáziummá,
majd 1951-ben Képzõ- és Iparmûvészeti
Gimnáziummá alakult az iskola, a szaktanumányokra
szánt idõ már évfolyamonként
tíz órára csökkent. Teljesen új
tantervet kellett készíteni, hogy a lehetõ
legjobban kihasználjuk a rendelkezésre álló
idõt. A tanulók az alapfogalmak elsajátítása
során ismerkedtek meg a reprodukcióval és a
tárgyfényképezéssel, késõbb
a portréra is sor került; de a terv a két leglényegesebb
feladatként az emberábrázolást és
gyermekfényképezést, más vonalon pedig
a m?szaki és illusztrációs felvételek
készítését szorgalmazta.
Emlékszem,
ebben az idõben én is gyakran megfordultam a Török
Pál utcában mint modell; rajtam gyakrolotak a tanulók.
Miért mentél el végül mégis ebbõl
az iskolából? Hiszen nemcsak a gimnáziumi tanulókat,
hanem az esti tanfolyamok hallgatóit is nagy szeretettel
tanítottad?
Az
esti tanfolyamoknak rendkívül nagy jelentõsége
volt az ötvenes évek elején; a vállalatok
képesítés nélküli dolgozói
itt szereztek meg a szükséges ismereteket. Itt tanult
a többi között Keleti Éva és Fényes
Tamás is. A felnõttek oktatása egyébként
is mindig kedvemre való volt, mert olyan emberekkel foglalkozhattam,
akiket valóban érdekelt a hivatás. Ezt a fiatalokról
nem mindig lehetett elmondani… Valóban jól éreztem
magam a gimnáziumban. Annak, hogy mégis elmentem,
külsõ okai voltak. Akkoriban a végzett tanulókat
az iskolának kellett elhelyeznie, ezért az új
igazgató szocialista szerzõdést kötött
a két fotóvállalat vezetõségével,
de ezt a vállalatok belsõ létszámeltolódásra
hivatkozva felmondták. A laboratóriumi dolgozók
sorait a szakmunkásképzés keretében
vizsgázott tanulókból kívánták
kiegészíteni, felvételezõkre pedig nem
volt szükségük. Az iskola számára
ez meglehetõsen válságos pillanatokat okozott:
egy évig szünetelt is az új tanulók felvétele.
Az óraszám csökkent, ezért fõfoglalkozásként
a megduzzadt létszámú, szakmunkásképzõ
intézetben tanítottam; a gimnáziumban is megmaradtam
azonban óraadónak. A szakosztályt Stross Lászlóné
Barta Éva vezette tovább, munkatársai Langer
Klára és Reismann Marian voltak. Jelenleg Kresz Albert
a szakosztály vezetõje, a tanárok Keller Katalin
és Tõry Klára. A gimnáziumi évek
történetéhez még annyit szeretnék
azért hozzátenni, hogy a fõiskola tervezetében
lefektetett elveknek megfelelõen itt is megpróbáltam
gyakorlati szakembereket bevonni az oktatás munkájába.
Voltak, akik örömmel vállalták, így
Járay Rudolf, Csörgeõ Tibor, Vadas Ernõ;
pedig részükrõl ez komoly áldozatot jelentett.
Az a csekély óradíj ugyanis, amit fizethettünk,
nem kárpótolhatta õket a kiesõ idõért,
nem honorálhatta a lelkiismeretes felkészülést.
A
szakmunkásképzés ekkor már lényegesen
különbözött a régi ipariskolai oktatástól.
Hogyan lehetett ebbe a keretbe beleilleszteni a fényképész
tanulók oktatását?
Ez
részben már az én feladatom volt; új
és nem is kicsiny feladat. Meg kellett reformálni
a szakmunkásvizsga tervezetét: a szakma képviselõivel
közösen megállapítottuk az új követelményeket,
ezekrõl egy tájékoztatót állítottam
össze, amit sokszorosítva eljuttattunk az érdekeltekhez.
Értekezést írtam a szakosítás
módszertanáról, késõbb összeállítottam
az elméleti és gyakorlati oktatás tantervét,
megírtam az iskola részére a tankönyvet.
Újra:
a könyv. De a felszabadulás után elég
hosszú ideig nem jelent meg könyved, a réginek
sem készült újabb kiadása…
Ennek
több oka is volt. Különösebb igény sem
mutatkozott: a szakmán belüli igényeket kielégítették
a harmadik kiadás még meglévõ példányai,
az amatõr mozgalom pedig, érhetõ okokból
nem nagyon fejlõdött közvetlenül a háborús
pusztítás után. Azután a hivatalos szerveknél
is volt egy olyan tendencia, hogy elsõsorban gyakorlati szakemberek
írják meg a tapasztalataikat; a régi szakírókat
nem nézték jó szemmel. Az ötvenes évek
elején azonban, amikor a dinamikusan fejlõdõ
ipar már egyre több, a fényképezés
különbözõ területeit ismerõ szakembert
igényelt, újra felmerült a könyv kiadásának
gondolata. Azért is szükség volt rá, mert
az intézményesített szakemberképzés
nem tudott az igényekkel lépést tartani, és
nagyon sok átképzõs tett szakmunkás
vizsgát; többnyire lelkes amatõrök, akiknek
szükségük volt valamiféle rendszerezésre,
vezérfonalra. 1955 óta a Mûszaki Könyvkiadó
jelenteti meg a könyveimet.
Emlékszem,
abban az idõben nagyon sokan kerestek meg, ismeretlenül,
hogy a szakmunkás vizsgára való felkészülésükben
legyél segítségükre; ott ültetek
esténként az asztalnál, különvéle
jegyzetek között. De arra is emlékszem, hogy
ezekben az években volt otthon téma a Petrõfi-daguerrotip
is...
A Petõfi-kép
ügyében maga Escher Károly keresett meg; be akart
vonni a restaurálás munkájába. Néhány
részletkérdésben konzultáltunk is, de
vélgül mégsem kapcsolódtam bele a munkába;
úgy éreztem, jó kezekben van a Petõfi-kép
sorsa, nincs rám különösebb szükség.
Az
utóbbi években, nyugdíjba vonulásod
óta talán még több kiadásban, több
könyved jelent meg, mint az azt megleõzõ idõszakban
összesen. De az utóbbiakban már inkább
mint társszerzõ, szerkesztõ voltál jelen.
Ennek mi az oka?
A nyugdíj
még nem jelent kényszerû nyugalmat; a gimnáziummal
s a szakmunkásképzéssel sem szakítottam
meg a kapcsolatot csak azért, mert a munkaviszonyom a nyugdíjazás
miatt megszûnt. A könyvek száma is azért
szaporodott meg az utóbbi idõben, mert jobban ráértem
ezzel foglalkozni. Abban viszont, hogy újabban társszerzõkkel
dolgozom, van némi önzetlen számítás,
taktika is. Ahogy egész életemben a szakmai utánpótlás
nevelésével foglalkoztam, szeretnék mint fotó-szakíró
is utánpótlást nevelni: nagyon örülnék,
ha minél többen megszerenék ezt a munkát,
ha minél több szakember ébredne rá, hogy
tudását, tapasztalatait közkinccsé kell
tennie. Ezért vállalok szívesen lektorálást
is, ha a fotó-könvekrõl van szó. Most
fejeztem be a Fényképezés címû
könyv kéziratát; ennek társszerzõje
Hefelle József. Ennek a mûnek 1979-ben kell majd megjelennie.
Azt, hogy ez után mi következik – nem tudom. Pihenek
kicsit. De lehet, hogy mire ez a könyv a boltokba kerül,
már újra beleugrat valamibe a Műszaki Könyvkiadó.
A lap tetejére |
|